Často kladené otázky - FAQ
- Tu sme pre Vás zhrnuli najčastejšie otázky a základné informácie týkajúce sa členstva v OZ a členského príspevku. V prípade že nenájdete odpoveď, ktorú ste hľadali, kontaktujte nás.
Otázky týkajúce sa členstva a činnosti OZ
Prihlášku môžete vyplniť online cez registračný formulár.
Po spracovaní prihlášky Vám doručíme podpísané potvrdenie o prijatí za člena občianskeho združenia Green Residence Hrubá Borša spolu s predpisom platby za členský príspevok. Príspevky je možné uhrádzať ročne alebo v dvoch platbách. Členský príspevok bude vždy splatný k 1.7. v danom roku, resp. v prípade dvoch platieb k 1.7. a k 31.12. daného roku. Výška príspevku je pre daný rok fixná, neupravuje sa alikvótne.
Veríme, že každý obyvateľ nášho areálu prišiel bývať do Green Residence s vidinou bezpečia, súkromia a kvality bývania, a preto chápe že tento komfort a nadštandard niečo aj stojí. Občianske združenie bude môcť plniť svoje cieľe a vykonávať svoju činnosť iba ak sa k nám pridajú všetci rezidenti. Vďaka tomu budeme môcť z roku na rok fungovať v uzavretom súkromnom areáli, skrášlovať a skvalitňovať život nás všetkých rezidentov, a vytvoriť bezpečné prostredie, kde sa nemusíme báť nechať svoje deti hrať na ulici, alebo zabudnúť zamknúť svoje auto.
V prípade, že sa nám nepodarí úspešne naplniť cieľe združenia, občianske združenie sa rozpustí a náš areál bude odovzdaný obci na správu, čo zároveň znamená odstránenie brány aj bočných bráničiek, uzavretie golfového ihriska a obmedzenie vstupu naň z areálu Green Residence. Pravdepodobne by to znamenalo aj pokles hodnoty našich nehnuteľností, ktoré si držia svoju cenu pre exkluzivitu areálu. Pre tieto dôvody veríme, že sa nám podarí udržať funkčné občianske združenie a spoločne dosiahneme vopred určené ciele združenia – tento scenár je aktuálne už vysoko nepravdepodobný, nakoľko má OZ aktuálne 80% obyvateľov areálu ako členov a svoje ciele si napĺňa.
Členovia OZ so zaplatením členským poplatkom si budú môcť užívať nadštandardné pohodlie a nasledovné benefity:
- – skenovanie ŠPZ pri vstupe pre nahlásené vozidlá z domácností členov OZ,
- – otváranie brány telefonicky cez registrované telefónne čísla z domácností členov OZ,
- – mať aktivovaný čip na otváranie bráničiek a multifunkčného ihriska. Čipy sa nedajú kopírovať a dajú sa konfigurovať na diaľku. Každý rok sa budú nanovo aktivovať pre členov OZ. (Nečlenom bude čip otvárať iba vstupnú bránu, ale nebude fungovať na bráničky ani na multifunkčné ihrisko.)
- – využitie multifunkčného ihriska, detského ihriska a priestorov altánku pre členov OZ a ich hostí.
Povinnosti člena združenia sú:
- – dodržiavať stanovy združenia,
- – riadne a včas platiť ročný členský príspevok,
- – podľa svojho svedomia a rozsahu svojich možností a schopností pomáhať pri plnení cieľov združenia a podieľať sa na jeho práci.
Stanovy združenia nájdete TU.
Členovia predsedníctva, predseda aj podpredseda vykonávajú svoju činnosť bezodplatne a bez nároku na odmenu. Sú to susedia, ktorí sa aktívne zaujímali o dianie v Residence, sú z rôznych častí areálu, zastupujú všetky ulice a aktívne sa zapájali do zriaďovacích činností, nastavenia stanov, funkcií, činností, výberu dodávateľov projektov, ktoré združenie realizuje a vďaka ich spoločnému úsiliu sa nám podarilo združenie spustiť.
V prípade, že máte podnet pre OZ, môžete osloviť ktoréhokoľvek z nich, rozdelenie častí ulíc, ktoré zastupujú sú orientačné.
Predsedníctvo tvorí týchto 8 členov:
- Viliam Harvan (Rezidenčná u. časť T pri Agátovej)
- Viliam Perát (Lipová nepárne čísla)
- Jitka Ragulová (Rezidenčná ulica po č.d. 775)
- Martin Slosiarik (Lipová párne čísla)
- Alena Zoldová (Rezidenčná od č. 776)
- Voľné miesto – nový člen Predsedníctva bude zvolený na najbližšej čl.schôdzi
Predseda: Silvia Slobodová
Podpredseda: Jozef Liška (Agátová nepárne čísla)
Na Slovensku neexistuje legislatíva, ktorá by definovala spoločnosť na výkon správy areálu, kde sa nachádzajú samostatne stojacie rodinné domy (pre byty takto funguje bytové družstvo). Preto jedným z možných riešení správy areálu je založenie občianskeho združenia, ktoré umožňuje definovať práva a povinnosti svojich členov. Zároveň je táto alternatíva finančne najviac výhodná, nakoľko občianske združenie nemusí platiť dane z príjmov, ktoré má z činnosti na ktorú bola založená a nie je ani platcom DPH. V neposlednom rade nemusíme takýmto spôsobom platiť žiadnej ďalšej entite tisíce Eur za výkon správy a hospodárime si s rozpočtom sami a transparentne. O všetkom rozhodujeme my, členovia OZ cez najvyšší orgán – Členskú schôdzu, alebo cez Predsedníctvo združenia, ktoré má 8 členov.
Výpisy z účtu budeme zverejňovať každý mesiac a raz za 3 mesiace sprístupníme aj súhrnný prehľad príjmov a výdavkov.
Správu areálu by mohla vykonávať aj externá správcovská spoločnosť, avšak výška poplatkov by bola niekoľkonásobne vyššia, ako keď si správu budeme vykonávať svojpomocne.
Správca areálu bude v pracovných dňoch cca 4 hodiny denne vykonávať najmä:
- – údržbu areálu, vrátane menších opráv, údržbu zelene, letnú aj zimnú údržbu ciest a verejných priestranstiev,
- – upozorňovať nás v prípade porušenia rýchlosti, predpisov, znečisťovania ciest, výskytu nadmerných odpadkov pri stavbách, na burinou zarastené pozemky,
- – vyzvať majiteľov psov na zbieranie výkalov pri venčení,
- – sledovanie kamerových záznamov v prípade potreby napr. ak niekto poškodí vstupnú bránu, alebo príde ku krádeži v areáli.
Ak po 12 mesiacoch od začiatku pôsobenia OZ nedôjde k prihláseniu plného počtu domácností z areálu Green Residence, považujeme to za signál, že obyvatelia nemajú záujem sa spolupodielať na funkčnosti správy, t.j. na vytvorení bezpečného a súkromného prostredia. V takom prípade sa na členskej schôdzi, ktorá je naplánovaná na jar (apríl/máj 2023) budeme rozhodovať o ďalšom fungovaní, alebo rozpustení OZ a vrátení správy pánovi Munkovi. Bude na jeho rozhodnutí ako bude pokračovať ďalej, avšak avizoval nám, že by areál odovzdal obci. Informovali sme sa u pána starostu, či by sme v takomto prípade mohli mať monitorovaný prejazd, vrátnika alebo aspoň závoru pri vstupe, ale bolo nám vysvetlené že ak sa areál stane obecným, musí byť prístupný pre všetkých obyvateľov rovnako, a preto by sa museli odstrániť všetky brány. Multifunkčné ihrisko by bolo tiež zrušené (vlastní ho p.Munka, pozemky by pravdepodobne použil na výstavbu).
Veríme, že k tomuto scenáru nepríde a transparentnou a funkčnou správou presvedčíme väčšinu obyvateľov v areáli, aby vstúpili do občianskeho združenia.
Projekty OZ, ktoré sa realizujú boli prioritizované na základe výsledkov dotazníka, ktorý sme robili v apríli 2022 a ktorý vyplnilo 80% rezidentov. Jednoznačné priority rezidentov boli funkčná brána, uzavretie areálu a zreteľnejšie označovanie rýchlosti. K nim sme pridali také riešenia, ktoré nám z dlhodobého hľadiska znížia prevádzkové náklady.
Túto otázku dostávame najmä z pohľadu vecného bremena a práva prechodu a prejazdu k vlastnému pozemku. Toto právo je naplnené tým, že každému rezidentovi umožníme vstup do areálu cez hlavnú bránu. Bočná brána smerom na Jánoveckú ulicu sa nachádza na súkromnom pozemku parcely registra C číslo 225/901 a nie je súčasťou komunikácií v areáli. Vlastník pozemku nám cez podnájomnú zmluvu umožňuje využívanie pozemku, na náklady OZ opravíme bráničku a spojazdníme čipový systém, a preto z právneho hľadiska môžeme umožniť vstup len pre našich členov s uhradeným poplatkom, t.j. čipom dostanú povolenie na prechod cez bráničku. Na základe rozhodnutia majiteľa pozemku bude mať OZ ako jediný subjekt vecné bremeno na túto parcelu.
V apríli 2022 sme rozoslali email všetkým obyvateľom s informáciou o plánovanej zmene správy, pred ktorú sme boli postavení. V emaili bola žiadosť o vyplnenie elektronického dotazníka, aby sme zistili relevantný prieskum a názor obyvateľov Green Residence.
Zvolávať stretnutie občanov namiesto elektronického prieskumu pri počte takmer 200 domácností je z pohľadu efektivity oveľa horšie riešenie, nakoľko niekde sa musíme všetci zmestiť, niekto by musel takéto stretnutie moderovať, ako by sa hlasovalo, kto by zapisoval výsledok diskusií?! Elektornický formulár si každý mohol vyplniť keď si na to našiel čas a bol v ňom priestor na doplnenie poznámky. Výsledky dotazníka sú zaznamenané, dajú sa kedykoľvek dohľadať.
V máji sme následne organizovali zoznamovací guláš, kde bola možnosť sa spýtať na aktuálne dianie, a v neposlednom rade som v emailoch mala uvedené telefónne číslo, kde mal každý možnosť zavolať a informovať sa.
Pokiaľ ste sa rozhodli nevyužiť žiadnu z vyššie spomenutých možností ako komunikovať svoj názor, neprekvapuje ma, že máte pocit, že sme sa rozhodli bez Vás. Avšak možnosť na zapojenie sa do rozhodovania mal každý obyvateľ rovnako. Vo svojom voľnom čase som zhromaždila zoznam všetkých obyvateľov Green Residence podľa katastrálnej mapy a doplnila si kontakty na všetkých, spravila som tú námahu a prieskum som rozposielala tri krát, prosila som všetkých aby sa do neho zapojili, avšak po dosiahnutí 70% vyplnenosti (nakoniec až takmer 80%) sme považovali náš cieľ za naplnený a reprezentatívnu vzorku dostatočne vysokú na uzavretie prieskumu.
Následne sme pokračovali na realizáciu, o čom som taktiež rozposlala email spolu s vyhodnotením dotazníka.
V neposlednom rade som posielala tretí informačný email každému o poslaní podkladov na MVSR.
Pán Munka nám k 1.1.2023 poskytne výpis všetkých neuhradených faktúr za správu za posledné 3 roky. Všetkým rozpošle list a výzvu k úhrade. Pohľadávky sa budú uhrádzať už na účet OZ a my mu budeme preposielať vyzbierané čiastky v tranžách po 3 mesiacoch. Tie pohľadávky ktoré nebudú uhradené budú postúpené na vymáhanie v zmysle zákona.
Zmeny v registrovaných ŠPZ a tel.číslach na komfortné otvárenie brány nám nahlasujte emailom na info@ozgreenresidence.sk Databáza je aktualizovaná raz mesačne externou firmou, ktorá sem fyzicky musí spraviť výjazd. Snažíme sa väčšinou okolo 15. dňa v mesiaci robiť aktualizácie, ale tento termín závisí aj od počtu nahlásených zmien za dané obdobie.
Otázky týkajúce sa členského príspevku
Každý člen združenia má povinnosť platiť ročný členský príspevok podľa vlastníctva počtu nehnuteľností v areáli Green Residence. Pre účely platenia ročného príspevku sa nehnuteľnosťou rozumie stavba s prideleným súpisným číslom alebo stavebný pozemok.
Členský príspevok sa uhrádza vždy vopred, jednorazovo v celej výške, platnej pre nasledujúci rok, a to najneskôr do 1. júla daného kalendárneho roku, ku ktorému sa členský príspevok vzťahuje, alebo v dvoch platbách, pričom splatnosť prvej platby je najneskôr 1.júla a splatnosť druhej platby je 31. decembra daného kalendárneho roku. Členský príspevok sa považuje za uhradený dňom jeho pripísania na bankový účet združenia. Výška členského príspevku je fixná na daný rok, neprehodnocuje sa alikvótne.
Prvý členský príspevok bude splatný do 15 dní od doručenia potvrdenia prijatia za člena OZ.
Informácie k platbe členského príspevku na obdobie 1.7.2023 – 30.6.2024:
Majiteľ účtu: Green Residence Hrubá Borša
IBAN: SK0809000000005193171406
Variabilný symbol: 2324
Swift: GIBASKBX
Výška členského príspevku: 200 Eur
Do poznámky môžete uviesť meno člena OZ, pokiaľ sa líši od majiteľa účtu, z ktorého odosielate členský príspevok.
Ďalší členský príspevok bude splatný k 1.7.2024.
Členské príspevky sa zaväzujeme použiť iba v súlade s hlavnou činnosťou OZ, ktorou je efektívna a hodnotová správa areálu Green Residence a zabezpečovanie jeho bezpečného a súkromného charakteru.
V tom sú zahrnuté napríklad:
- – osvetlenie ciest,
- – výplata pre správcu, ktorý zabezpečuje údržbu areálu,
- – účtovníctvo,
- – odpadky a voda na multifunkčnom ihrisku,
- – údržba a oprava brány v prípade poškodenia,
- – IT služby spojené so skenovaním ŠPZ a telefonickým otváraním brány,
- – nevyhnutné náradie a potreby pre správcu podľa ročného obdobia,
- – čipy na vstupné bránky a ich kalibrácia,
- – označenie ciest a nákup dopravných značiek,
- – tvorba rezerv na nevyhnutné opravy ciest v budúcnosti,
- dane z nehnuteľností za komunikácie a pod.
V prvom roku mimo týchto bežných výdavkov budeme realizovať aj nevyhnutné vstupné investície – napr. oprava/výmena brány, výmena osvetlenia za LED, osadenie tabúľ a dopravných značení na zvýšenie bezpečnosti, osadenie spomaľovačov pri bráne na zamedzenie nárazov do brány – všetky tieto vylepšenia by mali z dlhodobého hľadiska viesť k efektívnejšiemu a ekonomicky rentabilnejšiemu hospodáreniu. Celú projekciu rozpočtu nájdete TU.
Transparentné hospodárenie je našou absolútnou prioritou, a preto budeme každý mesiac zverejňovať výpisy z účtu na tejto webovej stránke a raz za kvartál si zhrnieme aj prehľadnú tabuľku príjmov a výdavkov.
Je pre nás veľmi dôležité, aby každý člen bol stotožnený s činnosťami OZ, rozumel im a dôveroval nám. Združenie je postavené na princípoch otvorenosti, transparentnosti a princípu rovnakého zaobchádzania so všetkými členmi združenia.
V sekcii Novinky prinášame oznamy o aktuálnom dianí, sú tu nahrané aj cenové ponuky a viac informácií k jednotlivým projektom.
TU nájdete výpisy z účtu, faktúry, doklady a súhrnné kvartálne príjmy/výdavky.
Ročný príspevok sme nastavili na prvý rok vo výške 240 Eur (20 Eur mesačne), na základe rozpočtu a nákladov z minulých rokov, ale aj zohľadnením nevyhnutných opráv a úvodných jednorázových investícií.
Po uplynutí 12 mesiacov transparentne zhrnieme všetky náklady a príjmy a prehodnotíme výšku poplatku na ďalšie obdobie. Bezvýznamné zvyšovanie poplatku nemáme v úmysle. S menším rozpočtom by však momentálne nebolo možné hospodáriť a úspešne plniť ciele združenia.
Veríme, že sa nám vďaka činnostiam OZ a plánovaným vylepšeniam podarí efektívne a ekonomicky rentabilne hospodáriť, a preto v horizonte 1-2 rokov by mohli klesnúť prevádzkové náklady areálu a členský príspevok budeme môcť znižovať. Detailný rozpis rozpočtu nájdete TU.
POZNÁMKA: Prvý členský príspevok je vyšší kvôli nevyhnutným opravám a nastoleniu poriadku. Avšak v skutočnosti pokrýva obdobie od 1.1.2022 do 30.6.2023 t.j. rok a pol. Podľa poslednej faktúry čo za rok 2021 poslal p.Munka bol ročný poplatok za správu 145Eur, čiže za rok a pol by bol poplatok 218Eur bez ohľadu na zvyšovanie cien energií. P.Munka už ďalšie faktúry posielať nebude, náklady za obdobie do 1.7.2022 vyfakturuje občianskemu združeniu a sú premietnutné vo výške členského príspevku.
Ako vedlajšie činnosti OZ sme si uviedli aj doplnkové aktivity, vďaka ktorým by sme sa v budúcnosti radi uchádzali aj o možné granty a projekty na rozvoj komunity príp. o 2% z daní. Z prostriedkov ktoré sa takýmto spôsobom nahromadia na separátnom účte budeme môcť realizovať navyše aktivity na zveľaďovanie areálu napr. tieniaca plachta nad detské ihrisko, výmena kamienkov na gumu pod preliezkami, workoutové ihrisko, nákup športových potrieb, organizovanie športového dňa atď.
Členské príspevky sa zaväzujeme použiť výhradne v súlade s hlavnou činnosťou, ktorou je správa areálu.
Rozhodli sme sa, že komunitné eventy nebudeme zahŕňať do aktivít OZ, avšak radi by sme v ich organizovaní pokračovali na rovnakom princípe ako tomu bolo pri zoznamovacej Guláš party – na báze dobrovoľného vstupného príspevku, a tak sa na eventy vyskladáme tí, ktorí sa ich budeme chcieť zúčastňovať a nebudeme zaťažovať spoločný rozpočet.
Ako občianske združenie máme možnosť sa každoročne registrovať ako prijímateľ 2% z daní (resp. 1%, 2%, 3% podľa typu daňovníka). Aktuálne sme splnili zákonné požiadavky a sme zapísaný v registri ako prijímateľ 2% a budeme môcť dostávať príspevky v roku 2023.
Tieto príjmy podliehajú špecifickým zákonom, môžu byť použité len na určité účely, medzi ktoré patria napríklad podpora a rozvoj športu, ochrana a údržba zelene, alebo organizácia dobrovoľníckej činnosti.
Podľa výšky získaných prostriedkov by sa rozhodovalo o ich použití. Pôvodne sme zvažovali možnosť alikvótneho poníženia členských príspevkov pre tých členov, ktorí nám venujú svoje 2%, avšak táto alternatíva by bola administratívne aj účtovne veľmi komplikovaná, narušila by nám cash flow a transparentnosť. Preto sme sa rozhodli, že akékoľvek príjmy mimo členských príspevkov budeme zhromažďovať na separátnom účte a o ich využití sa budeme priebežne rozhodovať v súlade s činnosťami občianskeho združenia, ktoré sú definované v stanovách.
Naša najväčšia priorita je znížiť náklady na správu do budúcna, a s tým súvisí najmä zabrániť poškodzovaniu brány do areálu. Každá jej oprava môže stáť aj niekoľko tisíc Eur v závislosti od poškodení a súdny spor s vinníkom môže byť zdĺhavý, preto musíme rátať s opravou z vlastných zdrovoj a prípadnou následnou náhradou škody. Jednoduchšie však je zabrániť narážaniu do brány a urobiť maximum aby sme zabezpečili dodržanie rýchlosti pri prejazde bránou. Preto sme sa v záujme ochrany brány rozhodli osadiť spomaľovače pred vjazd a výjazd. Zvolili sme bubnový spomaľovač, ktorý je oveľa tichší. Po dokončení výstavby v areáli sa v budúcnosti môžu spomaľovače aj odstrániť, keďže predpokladáme, že bránu nám poškodzujú najmä externí ľudia a nie rezidenti. To však ukáže čas.
Ak spravíme rozdiely medzi tými, čo vlastnia iba pozemky a tými čo tu majú domy, tak automaticky otvoríme možnosť robiť rozdiely medzi rôznymi skupinkami, napr. tí čo majú deti, tí čo využívajú športové ihrisko/altánok, tí čo chodia len na víkendy, tí čo majú trvalý pobyt, tí čo akurát stavajú a pod. Táto možnosť by bola na evidenciu veľmi náročná, komplikovaná, narúšalo by to transparentnosť a vyžadovala by ďalšieho zamestnanca, ktorý by robil iba administratívu. Preto sme sa rozhodli nerobiť žiadne ústupky ani kombinácie a určiť, že poplatok je jednotný pre každého. Pristupujeme tak ku každému členovi rovnako spravodlivo. Keďže činnosť v OZ robí každý z nás zadarmo, nemáme kapacitu robiť komplikovanú administratívu a evidenciu.
Len na základe toho, či niekto má pozemok, alebo už tu býva sa nedá férovo určiť rozdiely, možno niekto kto tu má iba pozemok príde 3x ročne pokosiť, iný má iba pozemok ale už začína so stavbou a denne mu chodia rôzni majstri a využíva otváranie na diaľku 3x viac ako sused, ktorý sem príde len na víkendy, alebo jeden mesiac v roku. A niekto s trvalým pobytom možno úplne minimálne vychádza z areálu, na ihrisko ani nechodí. Iný zas si príde každý týždeň zahrať tenis. Rovnaký poplatok pre všetkých je preto najférovejší prístup pre každého.
Veríme, že aj tí, ktorí nevyužívajú naplno všetky vymoženosti areálu chápu, že vďaka činnosti OZ si vieme udržať exkluzivitu areálu a tým aj hodnotu našich nehnuteľností a stojí aj pre nich výška členského príspevku za tento benefit.
Bezpečnosť v areáli, dodržiavanie rýchlosti a upokojenie dopravy je hlavným dôvodom pre zavedenie dopravného režimu nazývaného ako Zóna 30 s platným pravidlom pravej ruky. Zreteľnejším označením ciest budeme apelovať na vodičov, aby toto pravidlo aj dodržiavali.
Pravidlo pravej ruky je nástroj na dodržiavanie rýchlosti v Zóne 30, nakoľko má na všetkých križovatkách prednosť vozidlo prichádzajúce z pravej strany. Vodiči tak musia pred každou križovatkou spomaliť a predvídať príchod vozidla, čím dochádza k upokojeniu dopravy a zvýšeniu bezpečnosti. Pre chodcov, najmä deti a seniorov prináša toto riešenie väčší pocit bezpečia. Taktiež je znížený hluk pri prejazde rýchlosťou 30km/h oproti 50km/h.
Zóny 30 fungujú desiatky rokov vo viacerých európskych mestách ako populárny a efektívny spôsob pre zvýšenie bezpečnosti a plynulosti dopravy. Pokiaľ by v areáli bola určená ako hlavná cesta Rezidenčná ulica, je vysoko pravdepodobné, že by autá leteli cez ňu aj 80km/h. čo je absolútne neprístupné a nebezpečné. Jazdite preto prosíme v areáli ohľaduplne a dodržujte pravidlo pravej ruky.
Do databázy čipov sme postupne pridávali a aj pridávame všetkých, ktorí pre obvyteľov vykonávajú určité služby. Napríklad takýmto spôsobom majú svoj čip a prístup autá AVE na vývoz odpadkov, zamestnanci obce, pracovníci ZSE, ZSDIS, Zdravotechniky, Slovenskej Pošty, GLS, DPD, Packety a pod. Našim cieľom nie je úplne znemožniť príchod do areálu pre všetkých mimo obyvateľov, ale zabezpečiť určitý komfort. Ak sa kuriér do areálu nedostane a nedovolá sa Vám, automaticky zásielku nedoručí. Ak sa však do areálu vie dostať aj bez toho že sa Vám dovolá, zásielku môže nechať pri Vašom dome. Taktiež berieme ohľad na nečlenov, ktorí nemajú diaľkové otváranie brány a vďaka tomu že sa kuriéri do areálu vedia dostať, nemusia im chodiť každý krát fyzicky otvárať bránu.
Každý čip je vyrobený na meno a vedieme si presnú evidenciu prístupov aj telefonických otváraní, preto je ľahko dohľadateľné prípadné zneužitie čipu.